Hudba zvaná symfonie
Kniha pojednává o struktuře symfonie – „královny“ mezi hudebními žánry. Analytické bádání se zaměřuje na to, z čeho je struktura vytvářena a jaký význam a funkci v jejím systému získávají hudebně výrazové prostředky. Vývoj struktury je sledován v historickém kontextu a zaměřuje se na její tři hierarchicky uspořádané vrstvy: 1. typy a tvary motivicko tematického materiálu,2. způsoby jejich rozvíjení,3. formové a stavebné principy a typy větších celků, tzn. dílů, vět a cyklů. Sedm kapitol nás vede hlavní vývojovou linií, počínaje obdobím zrání klasického typu (Stamic, Sammartini, Haydn, Mozart) k vrcholu v symfoniích Beethovenových. Zasvěcuje nás do osobitých inovací raných romantiků (Schubert, Mendelssohn, Schumann) a do hledání nových cest v symfonii programní (Berlioz, Liszt). Složitost střetávání tradice s novými trendy v hudbě 19. století dokumentuje kapitola o znovuzrození klasického typu symfonie u Brahmse, o monumentalismu u Brucknera a o klasickoromantické syntéze národních škol (Dvořák, Čajkovskij, Franck). Text je doplněn množstvím notových příkladů a grafů, přiložené CD obsahuje výběr reprezentativních zvukových ukázek.
Kategorie: | Hudba |
---|---|
Název: | Hudba zvaná symfonie |
Autor: | Hons, Miloš |
Edice: | – |
Spoluvydavatel: | – |
Vazba: | vázaná |
Formát: | 17 x 24 cm |
Počet stran: | 390 |
Rok vydání: | 2005 |
ISBN (print): | 80-902912-6-0 |
ISBN (e-kniha): | 978-80-7476-274-1 |
Kniha pojednává o struktuře symfonie – „královny“ mezi hudebními žánry. Analytické bádání se zaměřuje na to, z čeho je struktura vytvářena a jaký význam a funkci v jejím systému získávají hudebně výrazové prostředky. Vývoj struktury je sledován v historickém kontextu a zaměřuje se na její tři hierarchicky uspořádané vrstvy: 1. typy a tvary motivicko tematického materiálu,2. způsoby jejich rozvíjení,3. formové a stavebné principy a typy větších celků, tzn. dílů, vět a cyklů. Sedm kapitol nás vede hlavní vývojovou linií, počínaje obdobím zrání klasického typu (Stamic, Sammartini, Haydn, Mozart) k vrcholu v symfoniích Beethovenových. Zasvěcuje nás do osobitých inovací raných romantiků (Schubert, Mendelssohn, Schumann) a do hledání nových cest v symfonii programní (Berlioz, Liszt). Složitost střetávání tradice s novými trendy v hudbě 19. století dokumentuje kapitola o znovuzrození klasického typu symfonie u Brahmse, o monumentalismu u Brucknera a o klasickoromantické syntéze národních škol (Dvořák, Čajkovskij, Franck). Text je doplněn množstvím notových příkladů a grafů, přiložené CD obsahuje výběr reprezentativních zvukových ukázek.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.